STATUT
BOCHEŃSKIEGO TOWARZYSTWA TENISOWEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Bocheńskie Towarzystwo Tenisowe” w Bochni, zwane dalej w dalszym ciągu niniejszego statutu w skrócie „Towarzystwem”.
§ 2
Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które działa zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, oraz porządkiem prawnym określonym w ustawach.
§ 3
Siedzibą towarzystwa jest miasto Bochnia.
§ 4
Towarzystwo jest zarejestrowane na czas nieokreślony i posiada osobowość prawną.
§ 5
Zasięgiem działania towarzystwa jest obszar całej Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 6
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, jednakże do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 7
Towarzystwo może posiadać odznakę organizacyjną ustalona przez Zarząd zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8
Celem działalności Towarzystwa jest zaspakajanie potrzeb członków oraz osób nie zrzeszonych w zakresie rekreacji i sportu.
§ 9
Do realizacji powyższego celu Towarzystwo zdąża przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawnych:
1.Prowadzenie i obsługę kortów tenisowych w Bochni,
2.Podnoszenie kwalifikacji oraz upowszechnianie zasad gry w tenisa ziemnego (prowadzenie szkółki tenisowej, propagowanie tenisa na ternie szkół podstawowych i średnich, organizowanie turniejów),
3.Rozwijanie umiejętności sportowych oraz organizowanie różnorodnych form rekreacji i wypoczynku.
Rozdział III
Członkowie – ich prawa i obowiązki
§ 10
- Członkiem Towarzystwa może być każda osoba fizyczna mająca zdolność do czynności prawnych i nie jest pozbawiona praw publicznych, która:
a) zgłosiła swoje przystąpienie do Towarzystwa w podpisanej deklaracji, uznała statut i zdeklarowała wkład swojej pracy społecznej na rzecz Towarzystwa,
b) będzie na bieżąco opłacać składki członkowskie,
c) został przyjęta w głosowaniu przez Zarząd,
Od decyzji odmownej przysługuje ubiegającemu się o przyjęcie do Towarzystwa prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Towarzystwa i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu Towarzystwa większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych,
- Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Towarzystwa, bez prawa udziału w głosowaniu na Walnym Zebraniu Członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
- Cudzoziemiec może być członkiem Towarzystwa na zasadach obowiązujących obywateli Polskich.
§ 11
Każdy członek Towarzystwa ma prawo:
- Uczestniczenia i wnioskowania na Walnym Zebraniu Członków oraz wyboru i wybieralności do władz Towarzystwa,
- Korzystania ze wszelkich istniejących urządzeń Towarzystwa, na warunkach ustalonych przez Zarząd,
- Korzystania z wszelkich ulg i udogodnień, jakie im Towarzystwo w statutowym spełnieniu swych zadań zapewnia,
- Noszenia ewentualnie odznaki Towarzystwa.
§ 12
Każdy członek Towarzystwa ma obowiązek:
- Popierania działalności Towarzystwa w granicach swoich możliwości,
- Przestrzegania statutu, regulaminów oraz uchwał władz Towarzystwa,
- Propagowanie haseł i idei towarzystwa oraz zjednanie mu członków i sympatyków,
- Regularne wpłacanie, ustalonych przez władze towarzystwa składek członkowskich,
- Świadczenie w miarę możliwości pracy społecznej na rzecz Towarzystwa.
§ 13
Utrata praw członkowski następuje przez:
- Wystąpienie zgłoszone pisemnie przez Zarząd Towarzystwa po uiszczeniu wszelkich zaległych składek,
- Wykreślenie uchwałą Zarządu Towarzystwa, podjętą zwykłą większością głosów, za zaleganie ze składkami przez okres co najmniej 6 – ciu po sobie następujących miesiącach,
- Wykluczenie uchwałą Zarządu Towarzystwa, podjętą większością 2/3 głosów, za czyn nie honorowy lub działanie na szkodę Towarzystwa,
- Utratę zdolności do czynności prawnych,
- Śmierć członka.
§ 14
Od decyzji o nieprzyjęciu do Towarzystwa, o wykreśleniu lub wykluczeniu, przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego zebrania Członków.
Odwołanie winno być złożone na piśmie w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zebranie Członków, odwołującemu się nie przysługują prawa członkowskie Towarzystwa.
§ 15
Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Towarzystwa.
Rozdział IV
Składki członkowskie
§ 16
Wysokość wpisowego i składek członkowskich oraz termin ich płatności ustala corocznie Walne Zebranie Członków.
Rozdział V
Władze Towarzystwa
§ 17
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
§ 18
- Wybory władz Towarzystwa odbywają się w drodze tajnego głosowania. Kadencja trwa dwa lata.
- Ustępujący członkowie Władz Towarzystwa mogą być wybranie ponownie.
- Funkcji w Zarządzie, Komisji Rewizyjnej i Sądzie Koleżeńskim nie wolno wzajemnie łączyć
- Jeżeli inne przepisy statutowe nie stanowią inaczej, uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania. W razie równości głosów, decyduje głos przewodniczącego zebrania.
§ 19
- W razie ustania członkostwa lub ustąpienia osoby wchodzącej w skład Władz Towarzystwa, władze te mogą przyjąć w jej miejsce nowego członka.
- Liczba przyjętych członków nie może przekraczać jednej trzeciej liczby członków władz ustalonej statutem.
§ 20
Zarząd, Komisja Rewizyjna i Sąd Koleżeński mogą zawiesić mandat członków tych władz w wypadku nie wykonywania lub niesumiennego wykonywania obowiązków wynikających z niniejszego statutu.
Walne Zebranie Członków
§ 21
Walne Zebrania Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa. Biorą w nim udział wszyscy członkowie. W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz Towarzystwa, podejmowane uchwały należy do Walnego Zebrania Członków.
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 22
Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Towarzystwa raz w roku, nie później niż przed dniem 30 kwietnia.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- Ustalenie wytycznych dla działalności Towarzystwa,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- Udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- Zmiana statutu,
- Wybór władz Towarzystwa,
- Rozpatrzenie i zatwierdzenie budżetu, oraz programu prac Towarzystwa na rok następny,
- Ustalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz terminu ich płatności,
- Rozstrzyganie wniosków w sprawie majątku Towarzystwa,
- Rozstrzyganie odwołań od uchwał Zarządu i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
- Decydowanie w tych wszystkich sprawach, w których statut nie upoważnia inne organa Towarzystwa,
- Rozwiązanie Towarzystwa i jego Likwidacja.
§ 24
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane przez Zarząd:
- Na mocy uchwały poprzednie Walnego Zebrania Członków,
- Z inicjatywy Zarządu,
- Na żądanie Komisji Rewizyjnej, w terminie 14 dni od złożenia wniosku,
- Na pisemne żądanie co najmniej 1/10 części ogółu członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, w terminie 14 dni od złożenia wniosku,
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków załatwia tylko te sprawy, dla których zostało zwołane.
§ 25
Prawo głosu na Walnych Zebraniach mają ci członkowie Towarzystwa, którzy nie zalegają ze składkami dłużej niż 6 miesięcy. Prawo uczestnictwa w Walnym Zebraniu musi być wykorzystywane osobiście.
§ 26
Pisemne, telefoniczne lub email-lowe zawiadomienie z podaniem miejsca, terminu
i porządku obrad każdego Walnego Zebrania, rozsyła Zarząd Towarzystwa członkom, co najmniej na 14 – cie dni przed terminem Walnego Zebrania.
§ 27
Do każdego Walnego Zebrania potrzebna jest obecność przynajmniej połowy członków. Zwołane ewentualnie w drugim terminie Walne Zebranie jest ważne bez względu na liczbę obecnych.
§ 28
Uchwały na Walnych Zebraniach zapadają zwykłą większością głosów obecnych na Walnym Zebraniu. Sprawy zmian statutu, rozwiązania względnie likwidacji Towarzystwa wymagają ¾ obecnych na Walnym Zebraniu.
§ 29
Prezes lub wiceprezes Zarządu otwiera Walne Zebranie Członków i zarządza wybór Przewodniczącego Walnego Zebrania, który je w dalszym ciągu prowadzi, oraz Sekretarza.
Z obrad Walnego Zebrania spisuje się protokół, podpisany przez Przewodniczącego i Sekretarza Walnego Zebrania.
§ 30
Głosowanie na Walnym Zebraniu są jawne.
Wybór Władz Towarzystwa odbywa się w głosowaniu tajnym.
We wszystkich innych sprawach głosowanie tajne może uchwalić Walne Zebranie zwykłą większością głosów.
Zarząd
§ 31
Zarząd Towarzystwa kieruje całokształtem działalności Towarzystwa w okresie między Walnymi Zebraniami i odpowiada za swą działalność przed Walnym Zebraniem Członków
§ 32
Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika
i jednego członka wybranych przez Walne Zebranie na okres dwóch lat.
Zarząd Towarzystwa winien ukonstytuować się najpóźniej w ciągu 7-dmiu dni od dnia wyborów.
§ 33
Do zakresu działania Zarządu należy:
- Kierowanie działalnością Towarzystwa oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków i czuwanie nad przestrzeganiem statutu Towarzystwa,
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- Opracowywanie planów pracy oraz projektów preliminarza budżetowego,
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
- Składanie sprawozdań z działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków,
- Zawieranie umów, prowadzenie korespondencji i rachunkowości Towarzystwa,
- Podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 34
Zebrania Zarządu są prawomocne przy obecności co najmniej połowy jej członków, uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
§ 35
Umowy oraz wszelkie zobowiązania podpisują w imieniu Zarządu – Prezes oraz jeden z członków Zarządu, a w odniesieniu do zobowiązań finansowych – Prezes oraz Skarbnik.
Komisja Rewizyjna
§ 36
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Towarzystwa.
§ 37
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego oraz dwóch, wybranych przez Walne Zebranie Członków na okres dwóch lat.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym
w posiedzeniach Zarządu.
§ 38
Komisja Rewizyjna czuwa nad działalnością Zarządu Towarzystwa. Ma ona prawo dokonywania rewizji w każdym czasie, a obowiązkiem jej jest sprawdzić przynajmniej raz w roku wszystkie księgi, dokumenty i stan majątkowy Towarzystwa. Z każdej dokonanej kontroli, Komisja sporządza protokół. Z czynności swoich Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie Walnemu Zebraniu Członków.
Komisja może wydawać zalecenia pokontrolne w wypadku stwierdzenia uchybień.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy również:
- Stawianie wniosku o udzielnie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego walnego Zebrania Członków, w wypadku stwierdzenia nadużyć lub strat w gospodarowaniu majątkiem i funduszami Towarzystwa, względnie bezczynności Zarządu przez okres dłuższy nisz trzy miesiące.
Sąd koleżeński
§ 39
Sąd Koleżeński składa się z Przewodniczącego i dwóch arbitrów wybranych przez Walne Zebranie Członków na okres dwóch lat.
§ 40
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozstrzyganie sporów powstałych między członkami a wynikających w obrębie Towarzystwa w związku z jego działalnością. Od uchwały Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały.
Odwołanie składa się za pośrednictwem Sądu Koleżeńskiego. Sąd koleżeński składa sprawozdanie ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
Rozdział IV
Majątek Towarzystwa
§ 41
Majątek Towarzystwa stanowią:
1.Wpisowe i składki członkowskie,
2.Dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
3.Dochody z działalności statutowej,
4.Darowizny, zapisy, spadki, subwencje i dotacje,
5.Dochody z ofiarności publicznej,
6.Dochody z działalności gospodarczej.
§ 42
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, w/g ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 43
Wszelkie pisma i dokumenty Towarzystwa wychodzące na zewnątrz podpisuje Prezes Zarządu oraz jeden z jego członków, natomiast w sprawach finansowych pisma i dokumenty podpisuje Prezes zarządu oraz Skarbnik.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 44
Wszelkie zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów.
§ 45
Likwidacja Towarzystwa może nastąpić tylko na podstawie uchwały Walne Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa.
Wniosek o likwidację nie może być wnioskiem nagłym, lecz musi wpłynąć do Zarządu Towarzystwa najpóźniej na trzy tygodnie przed terminem Walnego Zebrania Członków i musi być umieszczony w porządku dziennym.
Przy uchwale walnego Zebrania Członków o likwidacji Towarzystwa musi być równocześnie powzięta uchwała o przeznaczeniu majątku Towarzystwa.